Metabolizm po 50 nie musi być Twoim wrogiem. Sprawdź te metody!

Metabolizm po 50 bywa naszym wrogiem. Co zrobić, żeby stał się sprzymierzeńcem?

Niektórzy sądzą, że wraz z wiekiem jesteśmy skazane na tycie. To realny scenariusz, skoro nawet jedząc tak, jak dotychczas, możemy przytyć. Wcale nie musimy się obżerać, opychać, czy sobie za mocno folgować. Wystarczy, że będziemy jeść tak, jak dotychczas. Innymi słowy – nie zmienimy nawyków żywieniowych.

To niestety często kończy się nadmiernymi kilogramami. Im mamy więcej lat, tym nasze tempo spalania kalorii spada, a tendencja do tycia wzrasta. Niestety każde błędy żywieniowe szybko się na nas mszczą.

Każdy ma inny metabolizm. Metabolizm po 50

Życie nie jest sprawiedliwe. Są osoby, które mogą jeść naprawdę dużo, a nie tyją i takie, które bardzo szybko przybierają na wadze.

W pewnym zakresie nie mamy wpływu na to, jaki mamy metabolizm. Możemy być szczęśliwcami lub pechowcami pod tym względem. Istnieje jednak wiele czynników, na które możemy wpływać, w ten sposób przyspieszając tempo naszego metabolizmu. Na szczęście nic nie jest stracone i mamy szansę zatrzymać negatywne spowolnienie metabolizmu wraz z wiekiem.

Czym jest metabolizm?

Metabolizm to nic innego jak termin, który odnosi się do prędkości, z jaką organizm zamienia spożyte jedzenie w energię. I pisząc wprost – tempo, z jakim nasz organizm wykorzystuje dostarczone kalorie wraz z wiekiem spada. Tym sposobem im mamy więcej lat, tym łatwiej nam…przytyć.

I od razu prosta reguła – jeśli przyjmujesz więcej kalorii niż zużywasz, tyjesz. Jeśli z kolei więcej spalasz kalorii niż spożywasz, to chudniesz. Bilansu energetycznego nie da się oszukać.

Jak podkręcić metabolizm po 50?

Pij wodę

Pijąc wystarczając ilość wody, dbasz o odpowiednie tempo metabolizmu. W ten sposób unikasz problemu mylenia łaknienia z pragnieniem. Wspomagasz tkanki i mięśnie w prawidłowym funkcjonowaniu.

Picie wody wspomaga termogenezę, czyli proces podnoszenia temperatury. Ciało, któremu dostarczana jest woda zostaje zmotywowane do podniesienia temperatury płynu i podniesieniu go do temperatury ciała. Czy w ten sposób możemy dużo zyskać? Okazuje się, że sporo, bo możemy zwiększyć tempo metabolizmu o nawet 30%!

To ważne tym bardziej, gdy zapoznamy się z badaniami, które wskazują, że ogromna liczba osób jest odwodnionych. Polacy piją za mało wody!

Jedz białko

Żeby przyspieszyć metabolizm, potrzebujesz białka. Potrzebujesz około 1-1,5 grama białka na każdy kilogram ciała.

Oprócz białka, powinnaś jeść warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste.

Inny sposób to częstsze jedzenie, ale mniejszych porcji, które dają organizmowi więcej czasu na trawienie.

metabolizm po 50

Zadbaj o mięśnie

Czy wiesz, że już po 30 zaczynasz tracić mięśnie? A to właśnie one odpowiadają za szybkie tempo metabolizmu. Dlaczego? Bo metabolizm, białko i mięśnie są ze sobą powiązane.

W trakcie każdej dekady po 30 ginie od 3 do 8% Twojej masy mięśniowej. Niestety zła wiadomość jest taka, że po 50 ten proces przyspiesza i zamiast 8% możesz tracić aż 15% masy mięśniowej na dekadę. Fachowo termin ten nazywa się sarkopenią.

Jak dbać o mięśnie? Zwrócić uwagę na odpowiednią ilość białka w diecie. To po pierwsze. Po drugie należy skupić się na ćwiczeniach siłowych, które pozwalają wyrzeźbić piękne i silne mięśnie, spalić tkankę tłuszczową i jednocześnie przyspieszyć metabolizm. Warto popracować z ciężarkami i taśmami oporowymi.

Skup się na ćwiczeniach aerobowych

Oprócz ćwiczeń siłowych bardzo ważne są ćwiczenia aerobowe, które:

  • pomagają spalić tkankę tłuszczową,
  • przyspieszają metabolizm,
  • obniżają ciśnienie krwi,
  • stabilizują poziom cukru we krwi,
  • obniżają ryzyko wystąpienia chorób serca.

Co wybrać? Idealne będą marsze, jazda na rowerze, pływanie, aerobik w wodzie, taniec czy tenis.

Co z tym metabolizmem po 50? Zadbaj o sen i dobre samopoczucie

To, jak wyglądamy zależy od naprawdę wielu czynników. Sporo zmienia przyjazne podejście do życia, radość, satysfakcja i zmiana nastawienia do zdrowego stylu życia.

Kluczowe w tempie metabolizmu jest też zadbanie o jakość snu, a to może być sporym wyzwaniem. Niestety bezsenność, częste pobudki w nocy niekiedy utrudniają nam wypoczynek. Mimo to warto postarać się i zrobić wszystko, żeby poprawić jakość snu – dobrze wietrzyć sypialnię, obniżać temperaturę w niej panującą, spędzać czas na świeżym powietrzu i pozostawać aktywną fizycznie.

Przeczytaj, jak podkręcić metabolizm?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *