Co jeść po 50 roku życia?

Jak to jest, że możemy jeść tak samo przez całe życie i tyć? To, co sprawdzało się, gdy miałyśmy 30 lat, zupełnie nie pasuje, gdy kończymy 50. I w tym właśnie tkwi problem! Tyjemy nie dlatego, że zmieniamy nawyki, ale dlatego, że ich nie zmieniamy, a nasz metabolizm po prostu odpuszcza. Okazuje się bowiem, że wraz z upływem lat powinnyśmy być bardziej rozważne podczas posiłku, mocno zwracać uwagę na to, co ląduje na talerzu i dbać o systematyczny ruch. Czy tak właśnie jest? Wiadomo, bywa różnie. Trudno się ograniczać, gdy jest tyle pokus. Pytanie zatem jest oczywiste – co jeść po 50 roku życia. Odpowiedź też jest stosunkowo prosta, gorzej z praktyką.

Co jeść po 50 roku życia? Siemię lniane

Na świecie istnieje niewiele tak bardzo zdrowych produktów jak siemię lniane, które jest doskonałym źródłem kwasów omega 3, wspierających zdrowie serca. Dostarcza ponadto lignanów wykazujących właściwości przeciwutleniające. Do tego jest cennym źródłem błonnika, sprzątającego układ pokarmowy i zapewniający przyjemną sytość. Siemię lniane to poza tym kopalnia witamin takich, jak: witamina B1, B2, B3, A. C, D, E i K. Dodatkowe korzyści to dostarczanie magnezu, fosforu, sodu, potasu, wapnia, żelaza, selenu, cynku.

Siemię lniane to niewielkie ziarenka, które można dodawać do pieczywa, płatków owsianych, koktajlów, jogurtu, sałatek sosów, makaronów w całości lub po zmieleniu w młynku. Ogromna zaleta siemienia to neutralny smak, który nie zmienia walorów bazowego dania.

co jeść po 50 roku życia

Co jeść po 50 roku życia? Jabłka

Chcesz długo żyć? Każdego dnia zjedz jedno jabłko. To jedno z najzdrowszych owoców na świecie. Mają mnóstwo korzyści – usprawniają trawienie, wspierają pięknych wygląd włosów i paznokci. Zawierają mnóstwo witaminy C, witamin z grupy B, do tego chronią przed zaparciami oraz zawałem, a także przed nowotworami, zwłaszcza jelita grubego.

Jabłka to także pokaźna porcja błonnika, która pomaga w sprawnym funkcjonowaniu układu pokarmowego, zmniejsza stan zapalny i trzyma w ryzach cholesterol. Dzięki niemu do krwiobiegu uwalniane są pomału węglowodany, zapewniając przyjemną sytość. To dlatego jabłkiem bardziej się najemy niż batonikiem.

Po 50 powinnaś jeść od 25 do 30 gramów błonnika dziennie.

Maliny

Oprócz jabłek sięgaj po maliny, które są także świetnym źródłem błonnika. W 100 gramach zawierają aż 6,5 gramów błonnika.

Maliny wzmacniają serce i chronią przed jego chorobami, będącymi najczęstszą przyczyną nagłych śmierci. Dostarczają długą listę witamin – A, D, E, K, C i witaminy z grupy B. Poza tym maliny są po prostu smaczne.

Co jeść po 50 roku życia? Szpinak i jarmuż

Czy wiesz, że regularne jedzenie zielonych warzyw ma korzystny wpływ na Twoje zdrowie i pozwala utrzymać Ci dobrą kondycję intelektualną nawet w sile wieku?

Nie odmawiaj sobie zatem jarmużu, szpinaku i zielonych sałatek. Jedz je tak często, jak to tylko możliwe. Pamiętaj też o pietruszce, zawierającej mnóstwo żelaza i witaminy C.

Co jeść po 50 roku życia? Migdały i pić mleko migdałowe

Migdały powinny często gościć w naszym jadłospisie. Mają dużo błonnika, witaminy B, na której niedobór często cierpimy po 50. Dostarczają witaminy E i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jeśli nie tolerujesz mleka krowiego, sięgnij po mleko migdałowe (niesłodzone), które jest świetnym źródłem witaminy D.

Co jeść po 50? Fasolę

Jadłospis u dojrzałych kobiet powinien być dobrze przemyślany. Ważne jest, żeby go mądrze zrównoważyć, sięgać po różne grupy produktów, a szczególnie produkty sezonowe. Kluczowe jest wybieranie produktów wspierających zdrowe serce, poprawiających trawienie i zapewniających przyjemną sytość.

Sięgaj po każdą fasolę – białą, czerwoną, a także po cieciorkę czy soczewicę. To dobre i zdrowe źródła białka.

Płatki owsiane

Co na śniadanie? Płatki owsiane, które są zdecydowanie zdrową, pełnowartościową opcją, zapewniającą dostarczenie pełnych ziaren będących źródłem przeciwutleniaczy.

Warto dodać do owsianki garść sezonowych owoców, orzechów czy ziaren.

Co jeść po 50? Kurkuma i cynamon

Doceń moc przypraw. Poeksperymentuj w kuchni, dodaj do potraw kurkumę, która poprawia funkcje immunologiczne organizmy, wzmacnia odporność, spowalnia starzenie. Wykazano także, że działa ochronnie na stawy, chroniąc przed niebezpiecznymi stanami zapalnymi.

Kurkumina, którą znajdziemy w kurkumie, chroni przed chorobą Alzheimera oraz przed wieloma typami nowotworów.

Oprócz kurkumy, doceń cynamon za jego działanie przeciwzapalne i przeciwdrobnoustrojowe. Chroni przed antyoksydantami, spowalnia starzenie, najnowsze wyniki badań potwierdzają, że chroni przed cukrzycą, obniżając poziom cukru we krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *