Jak dbać o wzrok po 50?

Oczy są nie tylko zwierciadłem duszy, są naszym sprzymierzeńcem. Pozwalają nam dobrze widzieć i dzięki temu łatwo poruszać się po świecie. Niestety po 50 często wzrok się mocno psuje. Osoby nienoszące wcześniej okularów, zostają do tego zmuszone. I już prosta wizyta w sklepie i urzędzie staje się trudniejsza. Trzeba sięgać po okulary, by przeczytać rzeczy napisane drobniejszym drukiem. Co zrobić, żeby wzrok po 50 nie psuł się zbyt szybko? Jak poprawić widzenie?

wzrok po 50

Co się dzieje z naszym wzrokiem po 50?

Już po 40 roku życia nasze oczy dość gwałtownie zaczynają się starzeć. Oczywiście granica jest dość umowna, bo problemy mogą pojawić się już po 35 roku życia albo dopiero po 50. Zmiany następują tak czy inaczej. U jednych wcześniej, u drugiej później, jednak zawsze się pojawiają i są jak najbardziej fizjologiczne.

Co się dzieje, gdy oczy zaczynają się starzeć? Pojawiają się mocno utrudniające codzienność problemy z akomodacją. Polegają one na tym, że soczewka staje się twarda, mniej elastyczna i oko nie może dostosować się już do obiektów oglądanych z bliska i z daleka. Problemem są też mniej wydajne mięśnie, a także z każdym rokiem mniejsza produkcja łez. W konsekwencji widziane obiekty są mniej wyraźne, spada ostrość widzenia.

Po czym poznać, że to już?

Kłopoty ze wzrokiem łatwo rozpoznać. Pojawiają się, gdy zaczynamy mieć problem z odczytaniem listu, pisma urzędowego, menu, czy sms-a. Również czytanie książek staje się dużo mniej przyjemne. Czujemy, że wzrok nam się szybciej męczy, a my same być może mamy częściej problem z bólem głowy.

Na co narzekamy po 50?

Po 50 narzekamy na:

  • ostrość widzenia,
  • suchość oczu, szczypanie, pieczenie,
  • szybkie męczenie wzroku.

Czy jest na to sposób? Na pewno naszym oczom pomogą zdrowe nawyki, które wspomogą funkcjonowanie oczu i wzmocnią je. Nie bez znaczenia jest również dobrze zbilansowana dieta.

Wzrok po 50. Zdrowe nawyki dla oczu

Naszym oczom bardzo szkodzi długie patrzenie na monitory komputerów czy telefonów. By zapobiec negatywnemu wpływowi szkodliwych nawyków, należy robić sobie co najmniej co 20 minut przerwy dla oczu. To będzie ich czas na odpoczynek. Wystarczy spoglądanie na oddalony o kilka metrów punkt przez co najmniej 20 sekund.

Druga ważna kwestia to spacery. Powinniśmy wyrobić sobie nawyk wychodzenia z domu i spoglądania w dal. Nasze oczy doskonale odpoczywają i regenerują się, gdy przekierowujemy wzrok, spoglądając daleko przed siebie. Poza tym zielone barwy, a jesienią także żółcie, czerwienie doskonale pomagają w regeneracji wzroku, nie wspominając już o doskonałym działaniu odprężającym, jakie ma chodzenie po lesie.

Jeśli pracujesz późną porą, nie popełniaj popularnego błędu korzystania tylko ze światła emitowanego przez urządzenie elektryczne. Włącz dodatkowe źródło światła, np. niewielką lampkę. To ważne, bo zbyt duże kontrasty mogą mocno obciążać Twój wzrok.

Gdy pracujesz przed komputerem, niestety możesz narzekać na suchość oczu. Dzieje się tak dlatego, że wytężasz wzrok i mrugasz nawet 60% rzadziej. Stąd jeśli już masz tego świadomość…zmień to. Postaraj się wyrobić w sobie nawyk mrugania i zamykania oczu na sekundę, by dbać o ich nawilżenie.

Ustaw odpowiednio komputer. Powinien znajdować się w odległości 60-70 cm od oczu. Nie ustawiaj komputera tyłem do okna, by nie dopuścić do powstawania drażniących i utrudniających pracę refleksów.
Przy okazji zadbaj też o kręgosłup i zainwestuj w wygodny fotel lub krzesło.

Jak dbać o wzrok po 50?

By wzmocnić wzrok, należy zadbać o odpowiednią dietę. Należy jeść szczególnie produkty bogate w:

  • witaminę A (wskazana marchew, szpinak, papryka czerwona, pomidor, brokuły szparagi, mango, żółtka jaj, wątróbka, twaróg, masło). Żeby zadbać o odpowiednie wchłanianie, należy spożywać produkty bogate w witaminę A z tłuszczami, wystarczy skropić oliwą z oliwek, olejem lnianym.
  • witaminę B1 (nasiona słonecznika, kaszę, ryż, ryby, ciemne pieczywo), witaminę B2 (pestki i nasiona, jaja, pieczarki, twaróg),
  • witaminę E (oleje roślinne, orzechy, kiełki pszenicy),
  • witaminę C (papryka, czarna porzeczka, natka pietruszki, aronia, cytrusy),
    luteina i zeaksantyna (kukurydza, żółtka jaj, szpinak, zielony groszek),
  • kwasy omega 3 (oleje roślinne, łosoś, śledź, makrela, tuńczyk),
  • cynk (jaja, ryby, orzechy, nasiona, pieczywo pełnoziarniste).

Bardzo ważna jest regularna kontrola u okulisty. Niestety niewykryta i nieleczona wada może szybko się pogłębiać. Stąd, gdy zaczynają się kłopoty, nie zaklinajmy rzeczywistości, ale działajmy. Udanie się do lekarza to podstawowy krok, na który powinniśmy się zdecydować.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *